Kemijärven Moottorikelkkamuseo on tiettävästi ainoa lajissaan Suomessa ja mahdollisesti Euroopassakin.
Kelkkamuseon perustamisen tarpeellisuudesta lausuttiin syntysanat 22.10.1993 pubikeskustelussa, jossa olivat mukana Seppo Komulainen, Sauli Koskiniemi ja Jorma Korhonen, joka sitten teki asiasta laajan 4.11.1993 julkaistun lehtiartikkelin. Kemijärven Moottorikerho perusti asiaa eteenpäin viemään alaisuuteensa museojaoston "Homenokat", joka tiedotti ajatuksesta moottorikelkkamuseosta suurelle yleisölle erilaisilla lehtikirjoitteluilla ja esittelemällä eri tilaisuuksissa vanhoja moottorikelkkoja.  Kilpailijat 999 ja 666 olivat tuttu näky tapahtumissa.  Samalla aloitettiin yksityishenkilöiden toimesta keräilemään ja kunnostamaan vanhoja kelkkoja ja kokoamaan muuta kelkkailuun liittyvää aineistoa sekä kartoittamaan ympäri maata vanhoja kelkkoja, lähinnä 60-70 -luvulta.

Ensimmäinen haastava kohde museojaostolla oli Bombardier -lumikiitäjän (postiauto) entisöinti, johon käytettiin n. 1000 työtuntia.  Tästä ajoneuvosta on muodostunut kaikessa komeudessaan tapahtumakampe, jolla kuljetetaan matkustajia korvausta vastaan.


Museo toimi aluksi 1.10.00-30.4.01 vuokratiloissa.Kerho osti 28.2.2001 Keskon omistaman VR:ltä vuokratulla tontilla sijaitsevan vanhan liike- ja varastorakennuksen Varastotieltä.  Rakennuksessa on kerrosalaa n. 1100 neliömetriä, josta lämmintä tilaa 310 neliömetriä.  Rakennukseen on pikkuhiljaa kunnostettu museo- ja kerhotilat.  Nyt kelkat ym. aineisto on nähtävänä tässä uudessa tilassa.

Moottorikelkkamuseosta pyritään kehittämään valtakunnantasoinen, ainutlaatuinen ja vuosien varrella moottorikelkoissa ja -kelkkailussa tapahtuneesta kehityksestä kuvaa antava kokonaisuus, joka omalta osaltaan kohottaa Kemijärven imagoa Euroopan kelkkailun pääkaupunkina.

Museotoiminta sopii hyvin osana moottorikerhotoimintaan ja nostaa kerhon yleistä arvostusta.

Tervetuloa tutustumaan !